zondag 14 april 2013

Een argumentatieschema in een mindmap

Ooit, heel, heel lang geleden studeerde ik Nederlands. Behalve aan literatuur en taalkunde deden we ook aan taalbeheersing. Dat was een niet zo wervende verzamelnaam voor debatteren, retorica, presenteren en andere leuke dingen die je met taal kunt doen.

Een van de groten van de taalbeheersing was Arne Naess - niet te verwarren met zijn neef die nog eens met Diana Ross getrouwd is geweest. Oom heeft een boek geschreven over argumentatietheorie en daaruit herinner ik me het argumentatieschema. Een schema waarin je alle argumenten vóór en tegen een stelling op een rijtje zet en vervolgens weer alle argumenten vóór en tegen de hoofdargumenten, en zo voorts.

Arne Naess was behalve filosoof
ook ecosoof, zoals je aan deze foto
wel een beetje kunt zien


Voor Naess was argumenteren een vorm van waarheidsvinding. Een stelling is dan waar als de argumenten vóór niet weerlegd worden. Ik vind dat een mooi idee, al zie ik wat bezwaren.

Maar goed. Ik zit tegenwoordig op debatteerles bij mijn partij (de cursus kost 66 euro, raad zelf welke partij het is) dus ik ben nu ééns in de veertien dagen een gezellig avondje bezig argumenten vóór en tegen stellingen van wisselende maatschappelijke relevantie ("Dolf Jansen moet gedwongen worden 20 kilo af te vallen") te verzinnen.

Niet vreemd dus dat de argumentatieschema's van oom Arne me weer te binnen schoten. En omdat ik ook graag mindmap, vond ik het ineens apeslim om uit te zoeken of je een arugmentatieschema in een mindmap kan stoppen.

En moet je nou eens hier kijken!

Argumentatieschema


Dit is gemaakt met Freemind, een open source-programmaatje om mindmaps te maken. De clou is dat je vóór- en tegenargumenten duidelijk uit elkaar houdt. In Freemind kun je daar icoontjes voor gebruiken. Het werkt stukken makkelijker dan met pen en papier, want Freemind formatteert alles netjes (weer niet zo netjes als bv. MindNode (Mac/iPad), maar ik heb nog niet uitgevonden of dat ook met icoontjes werkt).

Volgende keer dus de notebook mee naar debatteerles!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten