zaterdag 6 april 2013

Kwaliteit betekent in de ICT iets anders


Bij projectmanagement is het belangrijk om tijd, geld en kwaliteit onder controle te houden (sommige mensen vinden Informatie en Organisatie ook belangrijk, waarom ook niet).
Voor de leek is "kwaliteit" hier een verwarrende term. Bij wasmachines of fietsverlichting betekent "kwaliteit" dat ze van onverslijtbaar materiaal zijn gemaakt, goed in elkaar zijn gezet en volgens de laatste inzichten zijn ontworpen.
Bij projecten en bij software betekent kwaliteits iets anders: daar is kwaliteit "wat het doet". Meer kwaliteit betekent dat de software meer doet. Je kunt een game zo programmeren dat je hem alleen met je muis kunt bedienen of met je muis en je keyboard. In het tweede geval is de kwaliteit "meer". Het gaat trouwens tegen mijn intuïtie in om dan van een hogere kwaliteit te spreken.
IT-projecten gaan vaak de mist in omdat de "kwaliteitseisen" al doende steeds worden uitgebreid ("doe dit ook maar even" en "als je toch bezig bent, doe dit dan ook even, dat is goedkoper dan het achteraf nog een keer te moeten"). Op die manier kan een project helemaal uit de hand lopen ("scope creep") en dan mislukt.
Het rare is dat er wel degelijk ook zoiets als kwaliteit van software bestaat. Het gaat dan om de leesbaarheid en de onderhoudbaarheid bijvoorbeeld, en om de veiligheid (makkelijk of minder makkelijk te hacken). Maar bij project management gaat het daar meestal niet over als het over kwaliteit gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten